2005-09-06

Partiledardebatten avslutas: Göran Hägglund frågas ut.

Varför skall man rösta på er när ni tycker samma som M?
Vi tycker inte samma som M.

Men i vilka stora frågor tycker ni olika i?
Det vet du ju bättre än jag, men familjenpolitiken.

Men nån stor fråga?
Den är viktig för OSS! Och fastighetskatten och alkoholpolitiken.

Men hur skall ni kunna driva en egen politik?
Vi kommer vara jättetydliga med det. Alla kommer vara jättetydliga med det.

Innebär det att ni före valet kan säga att hur långt ni kan kompromissa?
Då är det ju ingen kompromiss.

Vad skulle saknas om inte KD fanns?
Vi vill ha en verklig valfrihet för barnfamiljer, inte för kommunpolitiker, utan att föräldrar själva skall välja hur barnen tas om hand.

Det där är väl själva livsluften för er?
Ja, men det är inte det enda vi tycker.

En av grundbultarna är vårdnadsbidraget. Är det viktigt?
Jätteviktigt, vi tycker det är vansinnigt att pappor (hehe, right...) tvingas arbeta när dom borde vara hemma och ta hand om barnen.

Men folkpartiet tycker att det här är en kvinnofälla!
Det finns skillnader, vi tycker olika här, men vi kan komma överens ändå.

Vad tycker ni om nya moderaternas politik där man skall få göra skatteavdrag så att det skall löna sig att kvinnan skall arbeta och mannen skall vara hemma?
Jag tycker inte om det, jag tycker att man skall själv få välja vem som skall vara hemma, förutsatt att man väljer att kvinnan skall vara hemma.

Kommer ett gemensamt förslag före valet?
Det vet jag inte, jag vill att dom andra tycker som oss.

Tror du att ni tjänar på att inte ha en överenskommelse här?
Det vet inte jag.

Inga kommentarer: