2005-09-05

Partiledardebatten, del 1

Nu har det varit partiledardebatt. För er som inte såg den, eller inte orkar se den, så kommer det här ett referat:

Maria Wetterstrand: Allt är jobbigt. Usch vad synd det är om mig, dig, och alla andra som inte är borgerliga. Usch, usch.

Göran Hägglund: Sverige är jättebra. Sossarna är jättedåliga. Slutsats: Sossarna är inte svenskar.

Lars Leijonborg: Nu skall jag förklara för dig varför folkpartiet är bra. TV-debatter är som en skola för hela svenska folket. Sverige är en skola. Skolan skall bli bättre.

Maud Olofsson: Miljön är viktig, bensinen är för dyr! Vi skall köra mer bil, för ett miljövänligare Sverige.

Göran Persson: Hej. Jag är mysig. Helst av allt vill jag vara Per Albin Hansson. Titta nu, hur mysig jag är. Moderaterna är inte mysiga. USA är JÄTTEOMYSIGT.

Lars Ohly: Det är inte ditt fel att du är sjuk. Det är moderaternas!

Fredrik Reinfeldt: Ju mer man jobbar desto mer tjänar man.

Lars Leijonborg: Göran Persson, tala nu om vilka jobb som är skitjobb! (Hehe, nu måste han säga att städerskor har skitjobb och då röstar dom inte på honom).

Göran Persson: Nu skall jag förklara för dig hur man låter bli att svara på en fråga. Bla bla bla, USA är dumt, arbetslösa är bra. Vi skall ha en svensk modell. Jag är Per Albin Hansson.

Maud Olofsson: Vi är oroliga. Du är orolig. Småföretag är otroligt oroliga. Hur skall ni göra för att småföretag skall vara glada?

Lars Ohly: Fredrik Reinfeldt är ett svin. Allt är hans fel. Det är hans fel att östeuropa är fattigt!

Fredrik Reinfeldt: Men det finns problem i Sverige, men det vill ni inte låtsas om. Ni låtsas som om våra förslag skapar problemet, när vi försöker lösa det!

Maria Wetterstrand: Ni vill ha MER problem i sverige! Svin!

Göran Hägglund: Vi gillar folk som arbetar! Ni gillar arbetslösa!

Lars Leijonborg: Få fart på sverige! Till och med Göran Persson erkänner att vår småföretagarpolitik är bra! Men dåså! Du erkände inte att städjobb var dåligt, men egentligen tycker du det! Här får du en bok du kan lära dig nåt av.

Göran Persson: Men vad dum du är. Människor är oroliga. Ni gillar att slå sjuka. Vi klarar att göra det ingen annan kan. Nu låtsas jag att jag inte fattade var Reinfeldt sa, för jag hoppas att mina väljare inte fattade. Lars Leijonborg, till och med Dagens Nyheter håller med mig! Det här gäller vilket Sverige vi skall ha, ett bra Sverige, eller ett dåligt Sverige. USA är dumt, jag är Per Albin Hansson.

Maud Olofsson: Sluta diskutera bidrag, för helvete, och börja diskutera hur vi skall skapa jobb!

Maria Wetterstrand: Men vad jobbigt det är. Ni är jobbiga. Om man sänker bidrag säger man att det är bidragstagarens fel att han är bidragstagare. Sverige är bra på miljö, men vi kan inte skapa jobb. Vi är bra på miljö för att vi har mycket bidrag. Ni är opålitliga.

Fredrik Reinfeldt: Jaha, men hur vill ni göra då? Ni höjer bidrag för rika, vi sänker skatten för fattiga. Skit på dig, gubbstrutt.

Lars Ohly: Du är ond Lars Leijonborg, ond, ond, ond ond, men inte lika ond som Fredrik Reinfeldt. Ni ljuger. Ljug, ljug ljug. Skamligt, skamligt, skamligt. Ni säger att det är de sjukas fel att som är sjuka! Svin!

Lars Leijonborg. Nej, det är inte de sjukas fel, det är ert! Vi har konkreta förslag, det har inte ni. Göran Persson tycker vårt program är bra.

Göran Hägglund: Men det blir ju inte bättre! Varför skall man tro på att ni skall klara imorgon det det ni inte har klarat hittils. Rehabilitering, inte förtidspension.

Göran Persson: Vi är helt överens om att Sveriges styrka ligger i folk som arbetar. Det lät väl mysigt? Visst kan vi bli bättre, men vi är bäst, och jag är Per Albin Hansson. Välfärdssamhället, folkhemmet, Sverigesverigesverige, vi gillar Sverige, och ni gillar inte Sverige. Ni vill ha motsättningar, men vi är mysiga. Folkhemmet är mysigt. Jag är Per Albin Hansson.

Fredrik Reinfeldt: Så sossarnas politik är ett arbetslöst folkhem? Ni vill bara ha mer bidrag. Skitbra, du.

Maud Olofsson: Men ni har ju FORTFARANDE inte sagt hur ni skall skapa jobb. Och ni har inte gjort ett SKIT åt jämställdheten! Det blir bara sämre, och det är ERT FEL!

Maria Wetterstrand: Vad roliga ni är, JAG har i alla fall inte lyssnat på er! Vi har massa förslag, men vi kan inte säga vilka dom är! Vi lovar att vi skall tala om vad vi skall lova att vi skall lova att vi skall försöka göra. Moderaterna vill FÖRHINDRA folk att tjäna pengar! Ni kommer inte kunna komma överens!

Göran Hägglund: Moderaterna hade högre bidrag än vad sossarna hade! Piluttan på dig! Nu skall jag rada upp förslag. Ett, två, tre, fyra, fem. Ni vill bara höja bidrag. Ni vill låna 60 miljoner kronor per dygn. Oansvarigt.

Lars Ohly: Försäkringsbolagen gillar inte er, ha ha! Och hur skall ni skaffa mer arbeten genom att sänka bidragen? Ni gillar att piska och slå folk. MER BIDRAG!

Lars Leijonborg: Men lyssna på vad Göran Persson sa när han var finansminister! Han ville göra det ännu sämre än vi! Och skolan är kass!

Maud Olofsson: Lars Ohly tror att man skaffar mer jobb genom att höja bidragen för höginkomsttagare. Våra barn och barnbarn får betala era bidrag! Jag är en mamma, mammor behöver pengar! Bensinen är dyr! Vad har miljöpartiet gjort under de senaste 10 åren? INGET! Bensinen är dyr!

Maria Wetterstrand: Det är inte mitt fel att vi inte har gjort nåt, det är sossarnas! Men miljöbilarna, det är tack vare oss. Det ser man inte i andra länder, om man blundar. Ni tycker miljöbilar är dumt!

Fredrik Reinfeldt: Bensinen är dyr. Kul att höra att sossarna vill höja den. Den svenska skolan är bra, men kan bli bättre. Lokalt bestämmande, satsa, möt, rusta! Ni vågar inte ställa krav. Det gör vi.

Göran Persson: Det talas om konkreta program. Jag lovar att lova att vi skall lova att göra bra saker. Krisen var ert fel. Ni gjorde Sverige till åtlöje. Oj, fan jag har glömt att prata om pensionärerna, dom enda som röstar på oss. Nu pratar jag om dom. Satsa pengar på äldre! Jag lovar att det kommer hända saker där.

Lars Leijonborg: Vi lägger besparingar just för att vi bryr oss om statsfinanserna. Ni är tomhänta.

Göran Hägglund: Men krisen var ju ERT fel. Fråga Kjell-Olof Feldt! Du är slapphänt, Göran Persson.

(Göran Persson i bakgrunden: Ho ho ho, vad jag är mysig, jag är Per Albin Hansson, och behöver inte bry mig om att hålla talarordningen).

Göran Hägglund fortsätter: Vi bryr oss mer om pensionärer, för dom röstar på OSS, inte på ER; piluttan!

Lars Ohly: Försäkringskassorna håller inte med er. Ni är dumma mot bilister, inte jag! Fredrik Reinfeldt (som har samma lön som jag, men det säger jag inte) är ett rikt svin. Svin, svin, svin.

Fredrik Reinfeldt: Göran Persson, varför har du inte gjort nåt för äldre dom senaste åren? Det är DITT fel! Ni gömmer, glömmer och dömer!

Maria Wetterstrand: Den här debatten är jätteintressant, och småföretag är bra, och bilar är dumma, och det är Lars Ohly också. Men borgerliga är obehagliga. Usch vad obehagliga. Ni ljuger, usch usch usch. Rika svin!

Maud Olofsson: Fan, Maria Wetterstrand, vad du är dum i huvudet. Fattar du inte? Ni har ju inga förslag! Ni är splittrade!

Det kanske kommer en del två, om jag orkar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Asgarv!

Ska skriva ut och sätta upp på nåt väl synligt ställe.

Anonym sa...

Ja herregud ja, det var riktigt kul. Ska bli minst lika roligt att läsa en vänsterpartists version (som säkert är minst lika kul, fast kraftfullt vinklad åt ett annat håll) =)

Lennart Regebro sa...

Vinklad mot resonemang och för personangrepp menar du? :-)

Det skulle faktiskt vara intressant att höra hur en vänsterpartist eller socialdemokrat uppfattade debatten.