2005-09-06

Partiledardebatten fortsätter: Maria Wetterstrand frågas ut.

Skall jag ha råd med tandvård?
Jag kan tänka mig att jag vill att du skall ha råd om 10 år.

Är det acceptabelt?
Nej, jag sa ju att det inte var det.

Är ni ansvariga för arbetslösheten?
Ja, men vi har lyckats sänka arbetslösheten, det är vi ansvariga för.

Men sossarna tycker ju att samarbetet har misslyckats med arbetlöshets bekämpningen.
Ja, men vi tycker att vi har lyckats, och utan sossarna skulle vi ha lyckats ännu mer.

Är friåret er största framgång?
Ja, gud ja, friåret är så himla bra, alla blir glada.

Men är det rimligt att betala folk för att gå hemma?
Ohja, ju fler desto bättre, det här är bra arbetsmarknadspolitik fast det inte är arbetsmarknadspolitik. Många arbetsförmedlare tycker det är skitbra för dom får förmedla jobb, det gör dom ju inte annars. Vi vill göra folk glada.

Hur många skall ha friår?
Jag tycker att så många skall ha friår som skall ha friår och då skall det följa konjunkturen och då blir det ju mindre arbetslöshet.

Men då kan man ju låta arbetslösa ta friår så har man ju avskaffat arbetslösheten, fast inga fler jobbar.
Haha, det var en svår fråga, ojoj. Jo, men alltså det blir ju fler jobb i småföretagarpaketet och då blir det ju mindre arbetslösa och då anpassar ju det sig automatiskt och det är ju det som är så himla bra.

Hur mycket skall vi höja energiskatterna?
Vi skall höja elen, för ju högre skatt vi har desto lägre skatt har man.

Men inte alla tjänar på det.
Jo, alla tjänar på det om vi inte låtsas om dom som inte tjänar på det. Som folk som bor i hus.

Ni har ju gjort upp med S om att höja energiskatterna med 30 miljarder, och ni har höjt med 14, hur skall ni höja dom andra 16?
Nu förstår jag inte frågan. Jag vet inte vilka överenskommelser vi har gjort, vi gör så många. Vi skall höja med 3.6 miljarder, för 30 minus 14 är 3.6.

Inga kommentarer: