2005-10-02

Debattskola, del 1: Halmgubbar.

I dagens politiska debatt är nödvändigt att se igenom andras fega debattekniker. Och helst skall man låta bli att använda dom själv. Jag börjar med det som är svårast att se igenom om man inte är initierad i frågan. Och jag gör det genom ett aktuellt exempel från en av SM-ledarna i Att Skriva Flest Dumheter i Dagens Nyheter; Torbjörn Tännsjö.

Torbjörn Tännsjö är för aktiv dödshjälp. I en artikel i DN tar han upp ett (1) argument mot aktiv dödshjälp och argumenterar mot det, och hävdar att eftersom det är fel bör man införa det i Sverige. Det är ett argument som jag, trots att jag har diskuterat frågan rätt mycket innan, aldrig någonsin aldrig har hört talas om.

Det här är ett klassiskt exempel på ett halmgubbe-argument. Ordet kommer från engelskans "straw man" och går ut på att man bygger upp en slags karikatyr av motståndet som man sedan sätter eld på, allt medan man låtsas att det är det riktiga motståndet man tar död på. Denna sorts voodoo fungerar, som all voodoo, enbart om man tror på den. I debatten bygger man upp en karikatyr av motståndet genom att ta upp eller rent av hitta på, riktigt usla argument. Sedan sågar man dom argumenten, medans man inte låtsas om dom riktiga argumenten. Varför gör man detta? Jo, för att man inte har något att sätta emot mot dom argument som faktiskt framförs.

Frågan om aktiv dödshjälp är komplicerad. Själv är jag mot den för att jag inte ser någon fördel, och för att jag ser risker för folks rättigheter i livets slutskede. Folk pratar om rätten att dö, jag anser snarare att man har en skyldighet att leva. Dom här sakerna kan diskuteras i all oändlighet. Att överförenkla debatten som Tännsjö gör, och låtsas att hela motståndet mot aktiv dödshjälp grundar sig på att man är orolig för att sjukvården skall sluta utvecklas bevisar bara en enda sak: Att Tännsjö inte har några hållbara motargument mot den kritik som faktiskt finns.

Lär er se skillnad på halmgubbar och riktiga gubbar, och ni kommer se igenom stora delar av dagens politiska debatt. Och er respekt för många politiker och kvasifilosofer kommer sjunka katastrofalt.

Inga kommentarer: