2007-01-14

Bloggenkäten

Jag blev utmanad av MrBrown att svara på den här enkäten, så...

1. Hur länge har du bloggat?

Jag började blogga på order av mitt dåvarande jobb i Februari 2005. Den här politiska bloggen tillkom i september 2005, efter att jag hade sett en partiledardebatt på TV, där dom flesta politikerna undvek sakfrågorna.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?

Jag var irriterad på dom flesta bloggar för att det var svårt att se gamla inlägg, eller listor på inlägg och för att dom ofta var ointressenta stream-of-consciousness-tjafs eller nån slags ersättning för bookmarks. Kort sagt, jag var inte imponerad.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Bloggregeringen.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

Dom är nästan bättre än dom jag skriver idag. "I sverige har man ett sjukvårdssystem" är från September 2005 och fortfarande ett av dom bästa och viktigaste inläggen jag har skrivit. Det går utför.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?

Jag har 14 bloggar jag prenumererar på, samt ett par generella bloggfeeds, där jag prenumererar på alla bloggarna på en site.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?

Inga är dagboksbloggar. Om mina kompisar vill prata om vad som händer i deras liv så ringer dom mig.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.

Det är väl David Byrne, då. Det finns nog ingen i Sverige som är genuint olik mig som person eller som bloggare som jag faktiskt gillar så mycket att jag läser den regelbundet. Jag blev utmanad av MrBrown, och han är väldigt olik mig, men jag har ändå respekt för honom för att han försöker vara saklig och ärlig i sitt debatterande. Det är rätt ovanligt bland vänsterbloggar. Av dom svenska bloggar jag läser regelbundet är nog Dennis mest olik mig i sitt bloggande. Hur lika vi är som person vet jag inte.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.

Om dom är väldigt lika mig så är dom outhärdliga besserwissrar. Det står jag inte ut med. Men Jörgen Modin och jag har mycket gemensamt trots att han inte är en besserwisser. Fast frågans avsikt är kanske inte att man skall länka till kompisar? ;-)

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Svårt att säga. Min flickvän är irriterad på att jag bloggar på Svenska, och mina syskon läser inte bloggen (fast det borde dom). Men dom tycker inte illa om det i alla fall.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Ja.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?

Jag är inte speciellt privat i min blogg, så gränsen funkar nog bra.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.

Ha, den lätta går jag inte på!

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

Till en början var det en stor anledning. Numera skriver jag mest av mig när jag är förbannad.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Dagboksbloggar, ja. Men dom dagboksbloggar jag har sätt verkar mest vara av störda och konstiga personer, så jag vill nog inte lära känna dom.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?

Nej.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Nej.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?

Ha! Eftersom jag har en politisk blogg så blir man överöst av personangrepp, dom flesta anonyma! Nej, jag har inte blivit sårad av nåt, eftersom jag ar diskuterat politik på internet i snart 20 år. Jag är van. Jag hanterar anonyma påhopp genom att radera dom (eller på senare tid genom att inte godkänna dom, efter att en annan bloggare försökte sabotera min blogg genom att spamma mina kommentarer) oavsett vem som hoppar på.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Javisst.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Det tar tid.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?

Vet ej.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

Bloggandet innebär att alla får en enkel publiceringskanal. Innan behövde man en egen website, och innan det behövde man en tidningskolumn. Nu är alla kolumnister. Det innebär att alla kan få ut sin åsikt. I längden innebär det här att man underminerar journalisternas åsiktsmonopol, vilket är mycket positivt. I synnerhet i ett land som Sverige, där 99,9% av journalisterna är komplett inkompetenta idioter.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?

Nej, det kan jag inte.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Jag har lärt mig saker. Jag får mer saklig input, och jag har också insett hur få på vänstern som ens försöker ha sakliga argument.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten
Det får bli fyra: Jag har redan nämnt Jörgen och Dennis ovan då, så jag tar dom. Och så Andreas (om han har tid) och Mikael.

2 kommentarer:

Mr Brown sa...

Tack för svaren, Lennart! Jag noterar en sak och det är att man inte skall underskatta ilska som drivkraft. Där kan jag känna igen mig. I alla fall skriver jag som bäst när jag är förbannad. Intressant också att höra att du är gammal i gården. 20 år av politiska diskussioner på nätet!

Lennart Regebro sa...

Jupp, eller ja vid närmare eftertanke blir det väl bara 17 år.

Men å andra sidan har jag diskuterat utanför nätet i 26 år, så det jämnar väl ut sig. :-)