2007-08-26

Finn fem fel med Åsa Linderborg.

Nu är det dags för en ny tävling där med Åsa Linderborgs debatt-artiklar. Nu är det dags för hennes artikel om finska skolor. Den här artikeln är så kort att det inte finns nåt hopp om att hitta fem rätt, men fem fel borde gå bra.

Grupparbeten - i Sverige symbolen för den urartade skolan

Sedan när då? Jag har följt skoldebatten i tio år nu och har ALDRIG hört någon klaga på grupparbeten.

Anmärkningsvärt är också att ”ett stort prestationstryck” anses ha en negativ effekt. Kunskapsinhämtning befrämjas inte med ”hårdare tag” och betygshets, utan med stor pedagogisk frihet och lustfylld studiemiljö.

Här framställs det som om pedagogisk frihet, lustfylld studiemiljö och betyg är motsatser. Det är inte sant.

När de nu - utan anledning - inför friskolesystem,

Det finns massor med anledningar, och i Sverige har införandet av friskolor haft positiva effekter. Att hävda att det då inte finns någon anledning att göra det i Finland är ju bara löjligt.

På bara några år har den så kallade skolpengen ökat klassklyftorna och raserat den demokratiska idén om en likvärdig skola för alla.

Ren lögn.

Som vanligt ljuger Åsa Linderborg rakt ut om det mesta. Fascinerande med en människa som så totalt saknar etik. Fyra fel hittade jag vid en snabb genomläsning. Hitta det femte och vinn evig ära och berömmelse. Eller nåt. :-)



Andra bloggar om: , ,

13 kommentarer:

Magnus Ahlkvist sa...

Du har på fyra ställen påstått och tyckt saker om innehållet i Lindeborgs artikel. Men du har f-n inte vederlagt ett enda av hennes påståenden.
Ditt påstående att Lindeborg ljuger innebär i det här sammanhanget bara att DU TYCKER att hon ljuger. Du försöker inte ens presentera en ARGUMENTATION, än mindre något BEVIS för din tes.
Så dagens tips från coachen: Ibland är det rätt att vänta tills man har något att säga innan man säger det.

Lennart Regebro sa...

"Men du har f-n inte vederlagt ett enda av hennes påståenden."

Det är inte sant. Jag håller me dom att jag inte har vederlagt det sista, men dom tre första har jag förklarat varför dom är fel.

"Så dagens tips från coachen: Ibland är det rätt att vänta tills man har något att säga innan man säger det."

Lev som du lär, grabben.

Byggaren sa...

"På bara några år har den så kallade skolpengen ökat klassklyftorna och raserat den demokratiska idén om en likvärdig skola för alla."

För de som har oturen att bo i en mindre attraktiv kommun är friskolor ett alternativ mot den kommunalt styrda skolan som ofta är sämre än motsvarande skolor i andra kommuner. Men den kollektivistiska tanken är väl att dessa elever ska offra sin skolgång för den goda sakens skull?

Johan Sjölander sa...

Hej Lennart. Det tog mig i runda slängar 14 sekunder att via google hitta det första grupparbeteskritiska uttalandet från Jan Björklund (från det att jag läste ditt inlägg. Och då hann jag hämta en kopp kaffe också).

"Det hjälper inte hur många grupparbeten vi har om eleverna inte lär sig något", säger har till Fokus. Tittar man vidare på nätet upptäcker man fort att kriten mot "flumskolan" och mot grupparbeten verkar hänga intimt samman. Något som alla som hängt med i den skolpolitiska debatten torde vara medvetna om.

Att du missat detta bevisar kanske något. Men knappast att Åsa Linderborg har fel. Ha en fortsatt bra dag, för övrigt.

Lennart Regebro sa...

Och exakt hur var det uttalandet kritiskt mot grupparbeten?

"Tittar man vidare på nätet upptäcker man fort att kriten mot "flumskolan" och mot grupparbeten verkar hänga intimt samman."

Åtminstone om man, som du, tar varje nämnande av grupparbeten som kritik.

Anonym sa...

Det blir underkänt i betyg för din blogg Lennart. Jag gissar att denna lustfyllda och pedagogiska feedback är allt som krävs för förbättring?

/Headmaster

Anonym sa...

Det som framförs i Lindeborgs artikel stämmer inte överens med min erfarenhet av den finska skolan. Jag gick förvisso ut grundskolan 10 år sedan, men "flumskola" var det inte fråga om.

Att konfiskera störande föremål, skicka ut elever som stör undervisningen, och kvarsittningar var metoder som användes då, och som fortfarande används.

Jag vet inte om betyg börjar sättas samtidigt i varje kommun, men min syster som är 11 får betyg på en skala från 4 till 10 sedan fjärde klass.

Att eleverna inte delas in enligt förmåga stämmer inte heller helt. I högstadiet delades vi in i grupper enligt våra kunskaper i såväl matematik, fysik och kemi som i det andra inhemska språket (i mitt fall finska). Detta är något som jag tror uppskattades av både de "bättre" och "sämre" eleverna. Jag önskar dock att det skulle ha funnits fler och tidigare möjligheter till sådant.

Att få välja en "nischad" skola enligt intresse eller talang är givetvis även något som skulle ha uppskattats.

Hur mycket som man satsar på specialundervisning, bibliotek och hålsovård beror säkert på hur rik eller fattig kommunen är.

Anonym sa...

Ska tillägga att medan det hittills inte har varit tillräckligt attraktivt att bedriva privata skolor i Finland, existerar dock sådana.

De allra flesta nuvarande privata skolor är så kallade Rudolf Steiner-skolor, vars pedagogik grundar sig på Steiners pseudovetenskapliga lära antroposofi.

Lennart Regebro sa...

Det där var alltså minst tre fel till. Vi är nu uppe i sju fel. Starkt jobbat, Åsa.

Anonym sa...

Ursäkta att jag nöter på, men jag har nu läst rapporten hon hänvisar till.

Det som avses med pedagogisk frihet i rapporten är att _lärarna_ och de enskilda skolorna har ett stort ansvar för undervisningens form.

Folkets stora uppskattning för läraryrket, lärarnas stora ansvar och engagemang, samt att man har ytterst kompetenta lärare, ses som en absolut nödvändighet, och detta är kanske det viktigaste enligt de som har skrivit rapporten. Nu är detta inte ett direkt fel i Linderborgs artikel, men visst har hon vinklat lite konstigt?

Lennart Regebro sa...

Det är inte alls konstigt vinklat. Linderborg ljuger ihop saker i ett försök att kritisera regeringens skolpolitik. Att det hon säger inte har mycket med verkligheten att göra är inte ett dugg konstigt, utan fullt normalt när det gäller Linderborg.

Anonym sa...

Hmmm, grupparbeten - mna gör något tillsammans med andra och blir kollektivt betygsatt...

Vi minns alla att det oftast är 1-2 pers som driver arbetet, de andra hakar på.

I realiteten handlar det om att de duktiga sänker sitt betyg, medan de lata höjer sitt betyg. Systemet med grupparbeten har t o m hittat fram till universiteten. Ingen höjdare enl mig.

Lennart Regebro sa...

Det är sant. Men man lär sig samarbete och gruppdynamik. Och att om alla är lata går det åt helvete. :-)

Men visst, lagom är bäst även när det gäller grupparbeten.