2005-09-06

Partiledardebatten fortsätter: Maud Olofsson frågas ut.

Hur skall en borgerlig regering ordna fler jobb när alla jobb flyttar utomlands?
Hemligheten är att fler i sverige skall starta nya företag. Massa folk kommer göra det bara det blir bättre företagsklimat.

Kommer färre företag flytta utomlands under en borgerlig regering?
Ja, om det är bättre företagsklimat flyttar företag hit.

Men det här handlar ju om globaliseringen.
Ja, då måste vi ha ett bra företagsklimat. Och så måste vi forska och ha utbildning. Så det räcker inte bara med bra företagsklimat, men ett bra företagsklimat hjälper.

Hur högt värderar du samarbetet?
Det är mycket vördefullt? Folk frågar mig var pengarna tar vägen, och jobben försvinner, och då är det viktigt att det finns ett alternativ.

Om samarbetet är värdefullt varför gjorde ni upp med sossarna om kärnkraften?
Det är viktigt att energi och miljöpolitiken är långsiktig.

Går inte det med dom borgerliga?
Jag skulle önska att alla tycker som oss, långsiktigt.

Folkpartiet vill ha mer kärnkraftverk.
Ja, men vi behöver en långsiktig energipolitik, med mindre bråk.

Så ni gör upp med sossarna istället för de borgerliga?
Ja, det vore bra om Göran Persson tänkte efter en gång till och såg till att saker blev långsiktigt.

Men om det blir en borgerlig regering, hur går det då med kärnkraftsuppgörelsen?
Jag vill ha en energipolitik som är långsiktig. Jag vill ha mindre bråk. Nu skall vi inte prata årtal, och vi har kompromissat och avdramatiserat, och vi vill bli av med alla energikällor, och det är ju bara fan att ingen annan kan kompromissa lite också.

Är du beredd att släppa samarbetet med sossarna?
Jag vill samarbeta med alla och om folk bara bjuder till lite så går det nog.

Kan du ta in det samarbetet in i en borgerlig regering?
Ja, om vi har en blocköverskridande överenskommelse så måste ju alla gilla den.

Men om du inte får den sådan överenskommelse?
Jo, men jag lyssnar på svensk kraftindustri och dom vill ha långsiktig energipolitik, och då vill jag det också. Och nu har vi kompromissat, då får fan dom andra göra det med.

Finns det jobb i norrland?
Folk i från mina hemtrakter vill inte ha bidrag, dom vill ha jobb, vi vill ha ett bättre företagsklimat och då blir det fler jobb.


Inga kommentarer: