2005-09-18

Släpp Gotland Fritt!

Nu vill Rikstrafiken höja priserna på färjorna till Gotland med 30%, på grund av dom höga oljepriserna. Att det är dyrt att ta sig till Gotland är redan Gotlands största problem, nu blir problemet större. Mat är dyr och arbetslösheten hög, för vilka företag skulle flytta till Gotland när transporterna är dyra? Turismen har svårt att hävda sig när det är dyrare att åka till Gotland än att åka till Mallis. Den här sommaren hälsade jag på både min syster i Stockholm, mina föräldrar på Gotland och min flickväns föräldrar i södra Polen. Att ta sig till Gotland fram och tillbaka var den dyraste delen av resan. Detta trots att den subventioneras med 250 miljoner om året (vilket borde innebär ungefär 100 kronor per person och resa. Detta kan jämföras med flygtrafiken mellan Pajala och Luleå, som Rikstrafiken 2003 subventionerade med över 4600 kronor per resande).

Mina föräldrar funderar nu på att flytta från Gotland, för resandet blir för dyrt. Det är dom inte ensamma om. Det är synd tycker jag, men fullt förståeligt.

Jag har länge sagt att man borde släppa konkurrensen fri. Istället för att köpa upp trafik, som man gör nu, bör man helt enkelt subventionera all trafik till Gotland. Per person, per bil, och gods per ton. Alla företag med reguljär trafik borde kunna få dom pengarna. Det skulle ge mer konkurrens, och bättre priser. Men när jag igår satte igång min vanliga svada om detta så satte min syster Margareta stopp. "Nehej!" sa hon, "Jag har tröttnat. Om inte svenska staten anser sig ha råd att ge Gotland samma chanser som resten av Sverige, då tycker jag man skall släppa Gotland helt! Vill man inte ta hand om en del av landet så skall man väl inte kräva skatter från dom heller!" Och hon har naturligtvis helt rätt. Så härmed lanserar jag en ny kampanj: Släpp Gotland Fritt!

Jag har full förståelse för att svenska staten inte vill lägga massa pengar på att se till att resor till Gotland är billigt. Gotlandsfärjan är visserligen den enda bilfärja inom Sverige som inte är gratis, och även om det kan ses som orättvist, så är ju Gotland längst bort, faktiskt. Men vill man inte att Gotland skall vara en del av Sverige så får väl Gotland helt enkelt sluta vara detta. Chansen att svenska staten skulle släppa Gotland och säga "Ja, OK, slipp då!" är naturligtvis försvinnande liten. Därför föreslår jag att om riksdagen vägrar (och det kommer den att göra) att Gotland helt enkelt förklarar sig självständigt, och slutar betala statsskatt.

Ett område som Gotland, som har dyra transporter, måste locka till sig företagande på annat sätt. Och Gotland har två stora fördelar: Fantastiskt natur, och en finfin placering mitt i östersjön. Den fantastiska naturen lockar visserligen till sig konstnärer i stora drivor, men annars är det dåligt med företagande som är intresserade av Gotland. Men Gotland var Östersjöns stora handelscentum fram till 1400-talet, och Gotland kan bli östersjöns centrum igen genom en kombination av frihandel och låga skatter. Men dagens kombination av höga skatter och höga transportkostnader hindrar både turism och handel. Skall Gotland blomstra måste detta ändras.

Släpp Gotland Fritt!

Inga kommentarer: