2005-09-11

Vin på tapeten

Nu är systembolaget på tapeten igen. 60% av svenska folket vill ha kvar systembolaget. Inget fel i det, alkohol är en farlig substans som helt klart inte skall hanteras vårdslöst, varken politiskt eller vardagsmässigt. Min flickväns närmast chockartade förvåning över att man inte kan köpa vin till maten efter lördag klockan 13 var obetalbar, och tillsammans med en lätt nostalgi är detta onekligen starka argument för mig som utlandssvensk för att vilja behålla Systembolaget.

Men, om jag ser till andra än mig så försvinner många av argumenten. Ett alkoholmonopol var naturligtvis vettigt, och förmodligen nödvändigt, under motbokstiden, men vad är nyttan idag, egentligen?

Privata vinstintressen försöker få folk att dricka mer. För all del sant, men det gör dom ju faktiskt ändå. För dom som tillverkar vinet och spriten är fortfarande privata företag. Och reklamen för alkohol når oss ändå, genom utländska tidningar, internet och kabel-tv. Så det argumentet håller inte.

Privata företag bryr sig inte om ålderskontrollerna. Är det verkligen så? Ett företag som kan bli av med all rätt att sälja alkohol om dom inte kollar åldern ordentligt, borde inte dom bry sig mer än ett monopol som kan misssköta sig rätt ordentligt? När jag var tonåring gick det massor av historier om hur folk hade lyckats köpa ut fast dom var under 20. Själv upptäckte jag när jag var 19 att det gick hur bra som helst att köpa vin om man bara diskuterade vin med kassörskan först, och lät henne rekommendera, och huffade och puffade ett tag. Ingen på systemet kollade nånsin leg på mig förrän jag var 27...

Man får så bra sortiment. Har verkligen ditt lokala systembolag så bra sortiment? Nej, det har inte dom plats med. Här har min lokala stormarknad sökert 50 sorter vin. Vinhandeln har 50 andra sorter. Men man kan beställa det som inte finns inne! Javisst, det kan jag med. Direkt från vingårdarna om jag vill.

Systembolaget får folk att dricka vin, istället för sprit. Jaså, hurdå? Om man vill att folk skall ha mer kontinentala vanor och dricka vin till maten, men inte supa sig aspackade på sprit, vore det inte då lämpligt att göra vin lättillgängligt? Om man kan köpa en Bordeaux på Ica, då behöver man ju inte ta sig till Systemet, och då kanske man låter bli att köpa den där Explorern, eller?

Argumenten för Systembolaget håller inte. Sverige borde i alla fall licensiera vinförsäljning till matvaruaffärer.

Inga kommentarer: