2005-12-19

Nyamko Sabuni räddar dagen

Jag har hört från flera ledande folkpartister som inte håller med Rojas artikel från förra måndagen. Och jag har inte hört från nån folkpartist som håller med honom. Rojas är i en minoritet i den här frågan. Han brukar vara smart, och förhoppningsvis ändrar han sig. Om han inte gör det kommer han nog tappa sin ställning inom partiet. Man kan inte ha folk att leda en känslig fråga som invandringspolitik om dom inte tänker innan dom pratar.

Tills Rojas ändrar sig så Nyamko Sabuni skrivit en betydligt mer balanserad och insiktfull artikel i frågan, i dagens Expressen. Läs den.

Folkpartiets ställning i invandringsfrågor visar att ett parti som folkpartiet behövs i svensk politik. Sverige behöver ett parti som är tydligt invandringsvänligt och erkänner det, och är berett att ta striden med sossarnas hycklande invandringspolitik. Och hittills är det bara folkpartiet som har gjort det. Det vore en stor tragedi om dom slutade.

8 kommentarer:

TF sa...

Förstår inte vad du menar. Sabunis inlägg är fyllt av vad som med en anglicism kallas "varm luft".

Hur många folkpartister frotteras du förresten med i Paris? Jag tror nog Lasse L står bakom Rojas.

Niklas Frykman sa...

Varm luft? Snarare har hon väl överlastat den arma artikeln med konkreta åtgärder...

Erik sa...

Jo, i Sverige råder det ju verkligen akut brist på invandringsposetiva partier

Lennart Regebro sa...

Jo, förutom folkpartiet skulle det vara miljöpartiet, då kanske. Vänsterpartiet stödjer ju fackets kamp mot invandrare, moderaterna och sossarna är överens om dagens politik, och centern och KD är lite sådär fegmesiga "det är nog bäst att inte diskutera frågan för folk blir så arga".

Se även dagens skandal:
http://lennartregebro.blogspot.com/2005/12/migrationsverket-vcker-tv.html

Peter sa...

Lennart: "Vänsterpartiet stödjer ju fackets kamp mot invandrare"

Inte för att jag är vänsterpartist, men facket har agerat likadant gentemot "svenska" byggarbetare i andra fall som man gjorde mot de lettiska. Att få det till en kamp mot invandrare förstår jag inte.

Att försvara svensk arbetsrätt mot lönedumpning är inte rasistiskt. Det är att se till att arbetare från olika länder inte används som slagträn mot varandra för att få ner lönerna.

Läs här vad byggettans lagbasar säger. Låter inte som rasism tycker jag, snarare vanlig klasskamp.

Eller för att vända på det hela: lettiska facket LBAS stödde såvitt jag förstått Byggnads agerande under Vaxholmskonflikten. Betyder det att LBAS är rasistiska gentemot sig själva, i egenskap av letter?

Lennart Regebro sa...

Att försvara svensk arbetsrätt mot lönedumpning är inte rasistiskt.

Nej, det är bara korkat och kontraproduktivt. Lönedumpning är en icke-existerande undanflykt av samma slag som Marx mervärde. Det är ett ord, och ett spöke uppfunnet av vänstern för att kunna svartmåla hederligt folk som skurkar.

Maffian, oj, nej jag menar, "Facket" skyddar inte mot lönedumpning, man skyddar mot konkurrens, och man gör det för att kunna behålla mafiosons, nej, oj, jag menar "fackledningens" personliga maktbas och fringisar. Man försöker hålla folk borta från arbetsmarknaden, och i synnerhet försöker man hålla dom som mest behöver jobben borta från marknaden. Det är kanske inte rasistiskt, men det är likförbannat ett jävla sätt.

Och tänk, för en månad sedan höll du med om det. Har du ändrat dig?

Jag har tappat hoppet om det svenska facket. Det kan inte reformeras, det måste krossas. Hur det skall gå till vet då inte jag.

Peter sa...

Lennart: Ja, jag har ändrat mig. När jag skrev den kommentaren hade jag bara läst Zarembas oemotsagda artiklar. Sedan dess har jag fått fackets syn förklarad för mig i DN också vilket gjorde saken mindre ensidig. Och jag tror nog att jag tycker att facket gjorde rätt. Även om det självklart finns rasistiska idioter inom byggbranschen, precis som i övriga samhället (tänker mest på folk som skrek "Go home", om de nu gjorde det).

På vilket sätt menar du att lönedumpning är ickeexisterande?

Lennart Regebro sa...

Vad tråkigt att du har ändrat dig. Det var roligare när du hade rätt.

Jag tror inte fackpamparna är rasister, dom är bara egoister, och försvarar sina egna makt och penga-positioner.

Det är svårt att förklara hur nåt inte existerar. :-) Men jag får väl försöka. Det vänstern kallar lönedumpning är bara att företag köper arbete billigare än vad dom gjorde tidigare. Det är precis samma sak som att när du får välja på att köpa en dyr mobil och en billig modil som är lika bra, så köper du den billiga. Eller om du köper mjölk eller brädor eller vad dom helst.

Det vill säga: Varje gång du INTE köper den dyraste prylen du kan hitta, ja då sysslar du med lönedumpning, eftersom du inte hela vägen betalar dom med dom högsta inkomsterna.

Att kräva att folk köper dom dyraste sakerna är givetvis absurt. Och eftersom med den här logiken innebär all handel lönedumpning, då existerar egentligen inte lönedumpning. Du kan helt och hållet ersätta ordet med "handel", eller i alla fall "konkurrens".

Det du säger blir alltså:
Att försvara sverige mot konkurreks är inte rasistiskt. Det är att se till att arbetare från andra länder inte får inkomster.

Det är i praktiken det du säger, men du inser det inte själv, därför att facket slår rosa nyspråkliga dunster i ögonen på folk.