2006-08-08

Ideologiernas skuld

(Återpost från i Söndags, eftersom Blogspot är puckat)

Man säger ofta att ideologier inte kan mörda, enbart individer kan det. Och det är principiellt korrekt, så klart. Samma slags argument är att säga att man inte har en kollektiv skuld. Bara för att vissa kommunister mördade, så är inte alla kommunister skyldiga till mord. Man är inte automatiskt skyldig bara för att man tillhör ett visst kollektiv. Skulden är alltid individuell. Men det betyder inte att man inte kan prata om en kommunistisk eller nazistisk eller liberal skuld.

Individernas skuld

Först och främst måste man ju inse och erkänna att människor inte är perfekta. Det finns massor av människor som tillskriver sig en ideologi utan att följa den i praktiken. Hinder kan vara allt från realpolitik till girighet, eller att man tillskriver sig ideologin enbart för att skaffa sig en legitimitet man inte har. Att en individ som gör fel därför inte automatiskt kastar en skuld över alla andra som tillskriver sig samma ideologi är ju därför uppenbart. En skugga faller enbart över andra om dom accepterar eller stöder det felaktiga beteendet. Ett exempel kan vara om ledningen för ett socialdemokratiskt parti för en rasistisk politik. Medlemmarna i partiet som accepterar detta har då givetvis en skuld att tampas med i att dom inte hindrade att detta skedde. En minoritet av medlemmarna kan vara skuldfria genom att dom protesterade, men man kan i längden inte vara medlem i ett parti som för en rasistisk politik utan att drabbas av den skulden heller, för även som protesterande medlem så accepterar man ju ändå att partiet inte ändrar sig om man är kvar som medlem.

Sprids den här skulden utanför partiet, till resten av dom som är del av ideologin? Nej. Om detta socialdemokratiska och rasistiska parti (låt oss låtsas att det är ett hypotetiskt parti vid pratar om) är med i en socialdemokratisk international, så sprids kanske en viss skam över dom andra partierna, som inte sparkar ut rasisterna, men utanför den organisationen faller givetvis ingen skuld på andra socialdemokrater.

Så, skulden hos personer ligger i ett sådant fall enbart hos dom som genomförde, stödde eller tyst tillät det felaktiga.

Ideologins skuld

Så att individer kan ha skuld är enkelt konstaterat. Att den skulden inte automatiskt sprids till andra ideologer är också självklart. Men kan det finnas någon slags skuld som sprids över ideologin självt, och alla som tillhör en ideologi? Ja, om ideologin i sig innehåller element som är eller leder till nåt felaktigt, så är alla som tillskriver sig ideologin delaktiga i att förespråka det dåliga. Uppenbara exempel är nazism, vars ideologi innehåller ett i sig dåligt judehat, och som leder till förföljelser av människor baserat på etnicitet, sexuell läggning eller politiska åsikter. Nazismen är alltså i sig ondskefull, och alla nazister har del i nazismens skuld, då dom förespråkar en omoralisk politik.

Mindre uppenbart blir det om resultatet av ideologins genomförande inte är det som ideologin påstår sig eftersträva. Låt oss ta anarko-kapitalism som exempel. Det är ett bra exempel då ingen har försökt genomföra den än, så anarko-kapitalismen kan inte sägas ha nån skuld eftersom ingen någonsin har dött av den. Anarko-kapitalismen är en utopisk variant av liberalism, som vill avskaffa alla monopolet på lag och ordning. Man vill alltså ha flera konkurrerande lagsystem och polisstyrkor. För dom flesta är det rätt uppenbart att det inte fungerar på det sätt anarko-kapitalister tänker sig. För dom som tror på anarko-kapitalismen har jag tidigare skrivit en längre artikel i frågan. Kort sagt menar anarko-kapitalister att man med konkurrens inte kommer få ineffektiva lagsystem och övergrepp, för om ett rättsväsende uppför sig illa så kommer folk gå över till ett annat. Men istället kommer rättsystemen så klart snart hamna i mindre krig med varandra, och samhället kommer bli ett laglöst maffiasamhälle. Inte bara skulle massor av människor dö i skärmytslingarna, ekonomin skulle gå sämre, och många skulle hamna i fattigdom. Anarko-kapitalister vill ju också avskaffa alla sociala skyddsnät och offentlig skola och sjukvård, med det resultatet att samhället snabbt skulle bli ett mycket orättvist klassamhälle.

Så ja, jag måste säga att ideologier kan ha skuld, när det är idéerna som leder till dödandet. Det är i det läget farligt att säga att det bara är dom individer som genomförde det som har skuld, för det tillåter andra med samma ideologi att göra samma sak igen.

Ideologers skuld

Så individer kan ha skuld, och en ideologi som förespråkar en politik som leder till människors död har också en skuld. Men har då människor som förespråkar en viss ideologi en skuld?

I exemplet med anarko-kapitalism ovan, så är det som jag absolut tror kommer hända precis tvärtom mot vad anarko-kapitalister faktiskt avser skall hända, och vad dom tror skall hända. Eftersom ingen har försökt införa anarko-kapitalism så finns det en teoretisk möjlighet att jag har fel, även om det faktum att få människor är anarko-kapitalister efter att dom har fyllt tjugo tycks indikera att även anarko-kapitalister brukar komma fram till att det inte fungerar efter ett tag. Men så länge man inte har försökt genomföra en ideologi så är ju både ideologin och därmed ideologerna rimligen att se som skuldfria.

Efter att man har försökt genomföra den, och resultatet har varit mångas död, då har ideologin en skuld, och dom personer som försökte genomföra den har också skulden, då dom borde ha insett att det inte fungerade och stoppade experimentet innan det gick åt helvete.

Men har dom anhängare av ideologin som inte var inblandade i försöket en skuld? Inte alltid. I fallet Nazism är det klart att så är fallet, då man direkt förespråkar en mordisk politik. Men i dom fall där ideologins effekter inte är den avsiktliga, så behöver det inte vara så. Man kan anse att människor som vill införa en ideologi som är bevisbart mordisk för onda, okunniga eller blåögda, men i grund och botten blir det nog en åsiktsfråga om dom har en skuld eller inte. Kanske har dom en liten, liten skuld i att andra länder sedan försöker införa samma ideologi igen. Men det viktiga här är att när man säger att en ideologi har skuld så betyder inte det att alla som är anhängare av ideologin är automatiskt medskyldiga.


Kanske intressanta bloggar om: , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vill man vara snäll skulle man kunna säga att dagens kommunister och nazister inte bär någon skuld till brott som begåtts i socialismens namn förutsatt att de kan presentera hållbara alternativlösningar på de problem som tidigare löstes med våld. Men det är svårt. Ingen enda kommunist har ännu hittat något alternativ till våld när de ställt inför uppgiften att implementera den marxistiska läran.

Lennart Regebro sa...

Jodå, ett hållbart alternativ till våld inom komunismen har man hittat. Det heter "demokrati" och dom som vill ha det kallas "socialdemokrater". ;) '

Anonym sa...

Nu Lennart Regebro har du hamnat i fint moderat umgänge. Nu kan ni stå som två nickedockor framför varandra och gunga jakande och le.

Att socialdemokraterna är för en marknadsekonomi det har ni föga förmåga att förstå, så nicka ni på.

KAS

Anonym sa...

Då börjar vi argumentera på ditt sätt .

Först. Definiera SKULD och IDEOLOGI.

Lennart Regebro sa...

O.K.

Du vet naturligtvis precis vad orden betyder, men du har inga konkreta och sakliga motargument.

Anonym sa...

Nej Regebro, jag vet inte hur du defierar begreppet IDEOLOGI. Och SKULD är ett lika filosofiskt begrepp.

Lennart Regebro sa...

Nu har du fått svar i länkarna ovan. Jag ser fram emot att du kommer med åsikter och argument, och hoppas att du, till skillnad frånm diskussionen vi hade på din blogg, faktiskt skall kritisera det jag skriver, och inte dina fantasier om vad jag tycker.