2006-07-14

Hjälp i den stora bloggröran.

Intressant.se har gjorts om. Man skall ha fler kriterier för vad som är intressant, och framförallt har Johan Larsson nu slagit ihop pingandet för alla sina bloggportaler så att man pingar allt på en gång.

För han har ju en hel hög med bloggportaler. Och hur dom hänger ihop är inte helt uppenbart, och dom hänvisar till varandra i instruktionerna. Varför man går till nyligen.se för att pinga saker så det dyker upp på bloggar.se är ju kanske inte självklart, även om det finns en slags minimalistisk logik bakom det hela. Nu har jag slagits med det hela dagen, och det här inte helt lätt att få ihop allt. Vad som skulle behövas är en lång pedagogisk beskrivning för hur man i ett svep hamnar med på allihop. Så jag försöker här:
  1. Skriv ett bra och intressant blogginlägg.

  2. Märk upp blogginlägget med bloggar.se's taggar. Det gör du enklast genom att lägga till bloggar.se's lilla "bookmarklet" till din toolbar, och klicka på den när du skall tagga blogginlägget. Dom länkarna som genereras av den börjar med "Andra bloggar om: " vilket gör det lämpligt att lägga dom länkarna sist. Praktiskt för dina läsare också, som får smidiga länkar till vad andra tycker om saken.

  3. Länka nånstans i inlägget till http://intressant.se/intressant. Man kan lägga länken under taggarna ovan, till exempel.

  4. Spara inlägget och se till att du har ett giltigt Atom eller RSS-flöde för din blogg. Det kollar du genom att använda en validerare. Skriv in länken till framsidan på din blogg och kolla att valideraren är glad.

  5. Kolla att ditt Atom eller rss-flöde innehåller hela inlägget, och framförallt att länkarna till bloggar.se och intressant.se är med, som länkar (och inte bara text). Det kan du oftast kolla genom att skriva in adressen till ditt flöde i din webbläsare. Det är också bra att dubbelkolla att allt är bra genom en extern RSS-läsare. Jag håller koll på min RSS genom att ha prenumererat på mig själv i Googles blogg-läsare.

  6. När allt är bra, ditt Atom eller RSS-flöde ser fint ut, länkarna är där dom skall och inlägget är intressant, då pingar du nyligen.se.
Det där skall då vara alltihop, tror jag. Och det får vi reda på, om jag nu äntligen lyckas att komma med på alla portalerna. Håll tummarna!

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: