2006-07-11

Varför exporterar vi inte vår sjukvård?

Via Håkan hittade jag den här artikeln av Hans Bergström i DN. Hans slutkläm är oerhört träffande:

"Enligt statsministern ska privata företag inom skola och sjukvård, som kunde bli framtida exportföretag för Sverige, förbjudas - medan en storsatsning ska göras på vedeldning. Detta kallas En vision för Sverige."

Och den är träffande på flera sätt. Inte bara för att den så tydligt talar om hur totalt visionslös socialdemokratisk politik är, utan för att den dessutom träffar mig rakt i självklarheten. Jag slår mig för pannan och tänker "ja, varför har jag inte tänkt på det innan, det är ju så självklart!"

Sverige har som sagt Europas bästa sjukvård när det gäller behandling av svåra, komplicerade och livsfarliga saker. Som cancer och sånt. Om vi nu är så bra, varför exporterar vi det inte? Jo, för att sossarna har bestämt att privata sjukhus är ondskans högborg, så det finns inga stora duktiga sjukhus i Sverige som har intresse av att exportera sin sjukvård.

Återigen ser vi hur sossarnas regleringar och styrningar hindrar svenskar från att göra det dom är bra på. Är det konstigt vi har hög arbetslöshet med den politiken?

Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,

Vi kan ju börja med och exportera vårdköerna.