2006-07-13

Ica-Globen: Släng er i väggen!

När jag bodde vid Globen så handlade jag oftast på Ica där. Affären skröt, helt välförtjänt, om att dom hade vid nåt tillfälle blivit utsedd till sveriges bästa matvaruaffär. Och den var, och är säkert fortfarande, mycket bra. En stor kött och fisk disk med massa delikatesser, bra grönsaksavdelning, osv.

Här i Frankrike handlar jag oftast hos Monoprix. Den är nästan lika bra som Ica-Globen. Det som är sämre är grönsaksavdelningen, och köttdisken. Men så har vi ju en slaktare precis bredvid. Fiskdisken är dock bättre, och trots att buriken har mycket mindre yta finns det mer att välja på av det mesta. I synnerhet mejerivaror, där det ju finns många sorters crème fraîche, massor av olika typer av mjölk och ostar till förbannelse.

Så har jag haft turen att hamna bredvid en bra affär här också? Nej. Detta är en mycket liten och dålig Monoprix. Dom flesta andra är gigantiska affärer som är rena matparadisen. Ica-Globen, släng er i väggen!

Behöver jag säga att jag har blivit tvungen att börja banta och gå på gym? Livet är hårt om man gillar mat i Frankrike. Hur fransmän håller sig så smala kommer jag nog aldrig fatta.

Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Ica globen är vansinnigt dyrt också. jag ska gå dit snart och sitter och svettas när jag tänker på hur mycket det kommer kosta.