2006-09-15

Slutdebatten: Miljöpartiet hänger på gärsgårn

Många pratar om två block i svensk politik, men det är snarare tre:
  1. Alliansen som har förslag och idéer och vill förändra.
  2. Sossarna med knähunden vänsterpartiet, som sätter i hälarna mot all förändring samtidigt som dom har misslyckats med politiken under de senaste fyra åren.
  3. Miljöpartiet. För mp sitter mitt i mellan. Peter Eriksson satt massor av gånger och höll med borgerligheten.
Det här tycker jag är trevligt, för det innebär att mp fortsätter sina steg mot mitten från den förvirrade grönmålade Marxism dom har haft innan. Skiljelinjen mellan mp och s är lika tydligen som den mellan mp och alliansen. Det kan väl inte nån tro att s+v+mp skulle vara mer eniga och bråka mindre än alliansen i det här läget?


Andra saker att kommentera är...

...att sossarna och alliansen är helt överens om att inte lägga ner kärnkraften, men Göran Persson vågar inte erkänna det och försöker måla upp en åsiktskillnad som inte finns.

...att Göran Persson återigen försökte ta åt sig äran av friskolorna, vilket alliansen förvånansvärt inte protesterade emot. Klantigt.

...att Göran Persson avbröt andra hela tiden. Som vanligt. Och den här gången kommer ingen ens kommetera det i media tror jag, för nu har dom vant sig.

...att det hettade till ordentligt när det gällde skydd av kvinnor, där påståendena var dom mest absurda. Peter Eriksson hävdade till exempel att alliansen ville gå tillbaka till gamla könsrollerm vilket är ju fullständigt vrickat. Lars Ohlys huvudargument var tydligen att man i alliansen inte använde just hans ordalydelser är ju bara löjligt.

...att Lars Ohly som vanligt gilalr att prata om att slå på folk. Jag vet inte varför han är så fixerad om att slå på människor, men det är han tydligen.

Sammantaget så var slutdebatten samma som tidigare debatter. Sossarna kan inte försvara sin egen politik, och koncenterar sig helt på att ljuga om alliansens politik. Mer än så behöver väl inte sägas för att tala om vem du skall rösta på.


Kanske intressanta bloggar om: ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vem är Göran Eriksson? :>

Lennart Regebro sa...

"Jag skulle bara se om du hängde med. *host*"

alternativt

"Det var inte jag, det var min stavningskontroll. *host*"