2006-01-22

Åka Airbus? Nej, tack!

Nu har jag veckopendlat till München ett bra tag. Mestadels åker jag nu Airbus 319, och det är ju inte nån överdrivet trevlig upplevelse. När man taxar ut har planet en tendens av att fyllas med avgaslukt. Mycket otrevligt. Och i ett par minuter efter att planet har stannat vid gaten, samt nån minut innan man lämnar gaten, så har planet massor av väldigt högljudda och otrevliga ljud för sig. Dels ett högfrekvent vinande ljud, som verkar vara nån motor av nåt slag, och dels ett underligt hackande sågande ljud, som mest låter som om någon försöker ta sig ur bagageutrymmet med hjälp av en såg. Och det här är inga diskreta små läten, det är högt!

Nästan varje måndagmorgon blir dessutom bagageutrymmena fulla. Det planet är väl för all del oftast fullt, och många har med sig stora väskor som skall stoppas in, men jag tycker ändå det är lite märkligt att man inte ser till att det finns nog med plats för allt det handbagage folk brukar ha mig sig på ett fullt plan. Dock vet jag inte om Boeing är bättre när det gäller sånt, med dom är iaf inte sämre.

Om planet sedan hade varit tyst i luften, eller haft gott om benutrymme, eller nån annat fördel hade man kanske kunnat förlåta det, men jag kan faktiskt inte se nåt som är bätte med en Airbus 319 än med dom Boeing-plan som dominerade luftfarten för någa år sedan. Konkurrens är bra, men vad Airbus konkurrerar med vet jag inte. En sak är klar, passagerarkomfort är det INTE.

Med stor lättnad ser jag att Ryanair tänker hålla sig till Boeing ett bra tag till. Även om jag nu har utsatts för Air Frances äckliga mackor ett bra tag, så är det fortfarande Ryanair som gäller när man flyger till Swedela. Till Polen är det dock än så länge Wizzair som gäller, och dom kör tyvärr också Airbus. Jaja, Ryanair kanske kan tänka sig att flyga dit också? Dom var ju snälla nog att öppna direktlinje från Paris till min syster i Barcelona. :-)

Inga kommentarer: